KORPORATIVNO DRUŠTVENA ODGOVORNOST

Kada se govori o projektima korporativne odgovornosti, najčeće se prvo pomisli na davanje novca, međutim, ponekad je to i mnogo više. Korporativno društvena odgovornost kompanija, podrazumeva sprovođenje njihovih aktivnosti i svih poslovnih procesa, iznad i preko zakonom propisanih normi, što npr. uključuje poseban tretman zaposlenih, ulaganje u programe obuke koje za cilj imaju zaštitu na radu i profesionalnu bezbednost ili podizanje svesti zaposlenih na polju prevencija najrasprostranjenijih bolesti, obavljanje svih procesa u skladu sa poslovnom etikom, zaštitu životne sredine i investicije u razvojne prioritete lokalne zajednice, transparentnost i dostupnost informacija…

U situaciji kada tržište ne ostavlja prostor za dalji rast i razvoj kompanija samo na osnovu cena i kvaliteta, do izražaja dolazi odgovorno ponašanje kompanija prema zaposlenima, klijentima, široj zajednici, dobavljačima ili životnoj okolini. Ulažući u edukaciju, kulturu i prosperitet lokalne zajednice, kompanije ulažu ne samo u svoj dobar imidž, one jačaju poverenje i osećaj pripadnosti svojih zaposlenih, koji ih identifikuju kao poslodavce ali i kao dobre susede, dok istovremeno stvaraju stabilnije i konkurentnije tržište – lokalne zajednice dobijaju svoje pokrovitelje (privilegovane partnere) i oslonce u mnogim aktivnostima.

Odgovorne kompanije dobijaju i zadržavaju najbolje kadrove, potrošači su im lojalniji, imaju lakši pristup kreditima i finansijama i na taj način postaju konkurentnije. Dolazeći na naše tržište, velike strane kompanije sa sobom donose svoju poslovnu politiku i trude se da uspostave određenu kulturu poslovanja, a to podrazumeva i primenu globalnog koncepta korporativno društvene odgovornosti. Postoje dobri primeri uspešnih domaćih preduzeća, koji su svojevrsni lideri u ovoj oblasti.

Velike kompanije na neki način diktiraju globalni trend i uspostavljaju standarde na tržištu, ali je ovaj trend sve prisutniji i u poslovanju malih i srednjih preduzeća, koja su uglavnom fokusirana na svoje neposredne interesne grupe (zaposlene, tržišta, kupce i saradnike). Kako kompanije prolaze kroz veoma težak period smanjivanja troškova, postavlja se i pitanje daljeg poslovnog razvoja. Međutim, svest o korporativno društvenoj odgovornosti treba postati konstanta, od koje se neće odustati. U poslednje vreme se uočavaju određeni napori, da se i država uključi u promovisanje ovakvog globalnog koncepta, ili bar njegovo priznavanje. Korporativni sektor je trenutno uključen u dijalog sa državom pod okriljem globalnog dogovora UNDP-a.

Poslovni uspesi kompanija na tržištu ne moraju i nisu suprostavljeni njihovoj odgovornosti i etičnosti u poslovanju. Jasno je da kompanije nisu i ne mogu biti izolovane od društva u kojima posluju, tako da razvoj određenih zajednica, kvalitet obrazovanja, infrastrukture, razvijenost lokalnog biznisa, kvalitet rada javnog sektora, predstavljaju faktore koji u mnogome utiču na poslovanje kompanija. Kompanije koje uspešno posluju u Srbiji, pokazuju volju i ulažu napore da uspostave partnerski odnos sa sredinom koja im je omogućila uspešno poslovanje – ulažući u lokalne zajednice, kompanije postaju njeni “korporativni gradjani”.

U Srbiji je regulativni okvir veoma restriktivan, uz to administrativna opterećenja su prilična, predstavljaju prepreku i povećavaju troškove. U većini zemalja EU poreske olakšice se predviđaju u formi poreskog odbitka (u manjem broju zemalja, primenjuje se sistem poreskog kredita – Francuska, Letonija). U Americi se primenjuje sistem poreskog kredita na nivou država (npr. za korporacije koje investiraju u izgradnju objekata za osobe sa invaliditetom ili kako bi se stimulisala upotreba obnovljivih izvora energije).

Ovakva globalna iskustva veoma su dragocena, jer kod nas predstoji diskusija na ovu temu u okviru radne grupe za izradu nacionalne strategije za društveno odgovorno poslovanje. Iako je trend pozitivan, Srbija je na samom početku, a jedan od ciljeva jeste, da se ovakav model poslovanja nameće kao važan koncept funkcionisanja kompanija u poslovnim trkama ka uspesima. Na ovaj način javnim privatnim partnerstvom, moguće je prevazilaženje trenutnih situacija – dok se javnim strateškim dijalogom, takvo partnerstvo može učvrstiti.

O borefor
Blog afirmiše nezavisnu mrežu ekonomskih aktivnosti i inicijativa građana zajednice sa ciljem da modifikuju ili čak osujete pojedine neprimerene i nedemokratske aspekte ekonomske politike vlasti. Nije uvek lako utvrditi na kojoj tački, aktivnosti vlasti postaju nedemokratske. Mnoge demokratski izabrane vlasti, konsultovaće nezavisne javne forume i načiniti kompromis sa njima, pošto je to suštinska odluka vladanja po načelu saglasnosti. Pojedine interesne grupe imaju mnogo veći uticaj na vlast nego neke druge, zahvaljujući svojoj organizovanosti, bogatstvu i vezama. Uticaj na lokalnu vlast BorskiEkonomskiForum smatra demokratskim, samo ako potiče od javnog ekonomskog interesa građana lokalne zajednice i ne prihvata koncentraciju bogatstva ili moći u rukama nekolicine partijskih oligarha, demagoga i poltrona. Demokratska lokalna zajednica treba posvetiti, posebno nezavisno savetodavno mesto ekonomskim aktivnostima i inicijativama svojih građana, koji zastupaju javne interese i lokalnom stanovništvu koji u slučajevima svojih društvenih, ekonomskih ili psihofizičkih umanjenih sposobnosti, nije u mogućnosti da sa svojim ličnim stavom učestvuje u kontinuitetu javnog dijaloga o strateškim interesima u političkom procesu zajednice. Posetioci BorskogEkonomskogForuma - komšije, sugrađani, prijatelji i partneri naše zajednice, mogu u skladu sa standardnim pravilima blogovanja, izražavati svoje konstruktivne i dobronamerne stavove i sugestije (komentare, tekstove, vizije...) i sadržajno diskutovati u javnom dijalogu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: