POSLOVNE TAJNE

Kako sačuvati važnu poslovnu tajnu?

Moderan pristup poslovnoj špijunaži (business intelligence) tvrdi da je klasična industrijska špijunaža mrtva. Nema više potrebe za specijalno obučenim tajnim agentima naoružanim mikrokamerama i prislušnim aparatima, sve su informacije legalno dostupne onome ko zaista želi da ih pronađe. Proverite koliko su, legalno ili ne, dostupne vaše!

Prvo je pitanje da li svi vaši zaposleni uopšte znaju šta smatrate poslovnom tajnom. Naravno da su to ponude, ugovori, finansijski pokazatelji, razvojni i investicioni planovi, tehnološki postupci i recepture. Međutim, poslovna tajna bi trebalo da bude i ko su vaši klijenti, šta i koliko naručuju od vas, ko su vam dobavljači, šta i koliko naručujete od njih i koliko ste zadovoljni jednima i drugima. Ili, na primer, kakve ste interne procedure i radne postupke razvili, koje imate baze podataka, koje su vaše cene koštanja u odnosu na prodajne cene i kako radite interne kalkulacije. Čak i naoko bezazlene informacije mogu vašoj konkurenciji da odaju puno – spremate se za nabavku nekog specijalizovanog softvera ili zapošljavate nekoliko novih ljudi određene struke – znači, kod vas se nešto događa. Ili razvijate novi proizvod i širite poslovanje ili su vas iz nekih razloga napustili ključni saradnici (upravo se zato neke firme odlučuju da ostanu anonimne i angažuju agencije za pronalaženje kadrova).

Dovoljno je da se upitate koje biste informacije vi rado saznali o vašoj konkurenciji pa da zaključite šta sve nikako ne biste hteli da ona sazna o vama. Možda mislite kako se čuvanje informacija podrazumeva, kako vaši zaposleni sve to znaju sami od sebe. Uostalom, svaki od njih se obavezao na čuvanje poslovne tajne kod potpisivanja ugovora o radu, zar ne?

Nažalost, svakodnevni radni i životni izazovi stavljaju vaše zaposlene u iskušenje, a odavanje poverljivih informacija često uopšte nije namerno. Ne bi bilo loše u godišnjim planovima internih edukacija (imate ih, zar ne?) predvideti i predavanje o poslovnoj tajni. Iza toga, možete povremeno da se okupite po sektorima ili svi zajedno i razmenite iskustva i prokomentarišete situacije u kojima bi čuvanje poslovne tajne moglo biti ugroženo.

Nikako nemojte zaboraviti važnost pitanja koliko su vaši ljudi zadovoljni primanjima i ostalim beneficijama. Teško da možete sve svoje zaposlene da plaćate više nego što neko može jednog od njih da potplati i sazna ono što želi. Ipak, ako su vaši ljudi prisiljeni da rade dodatne poslove popodne i vikendom, povećava se mogućnost spontanog odliva informacija.

Zadovoljstvo radnim mestom, podizanje svesti i osjećanja pripadnosti firmi važna su brana tom i takvom odlivu. Jedna od važnijih stvari je i koje su informacije dostupne na internetu. Ako pregledate poslovne veb stranice uočićete različite pristupe. Na stranicama nekih firmi nalazi se mnoštvo ličnih podataka – tačna imena zaposlenih i funkcije unutar firme, možda i njihove fotografije, ko su članovi upravnih i nadzornih odbora, zatim detaljni popisi firmi s kojima su sarađivali, popis projekata na kojima su radili i slične stvari. Druge su potpuno netransparentne – samo kratko o istorijatu firme, uopšteno izražena vizija, misija i politika kvaliteta (imaju je drugi, pa su i oni stavili nešto), informacije o proizvodima i uslugama koje nude i kontakt podaci sektora prodaje.

Ono što je na internetu dostupnije je nego ono što je napisano na zidu glavne železničke stanice. Da li baš morate da stavite tačne podatke o vašim klijentima, ko su vam saradnici i koje ste nove mašine nabavili? Šta ćete staviti na svoje veb stranice zavisi i od toga koliko ste veliki ili koliko ste mali. I koliko se sigurno osećate. Ako ste veliki, možete sebi da dozvolite više podataka. Ako ste mali, pokušajte da izgledate veći skrivajući se iza opštih podataka i neutralnih naziva – sektor prodaje, sektor marketinga i sektor servisa, iako iza svega toga stoji možda samo jedna osoba. Ali to je već neka druga tema.

Ali je beskrajno važno gde umnožavate i uvezujete svoju dokumentaciju. Da li imate sopstvenu ili sve prepuštate obližnjoj fotokopirnici? Jeste li se ikad upitali koliko u nju možete da imate poverenja? Znate i sami da je pritisnuti umnožavanje „puta tri” ili „puta četiri” u osnovi isti pokret. Gde bi mogla da ode ona višak kopija? Nije redak slučaj da naiđete na gužvu pa vam kažu – ostavite papire i dođite po njih kasnije. I više nemate nikakav nadzor šta se u međuvremenu s vašim dokumentima događa. Uzmete li u obzir da zaposleni u kopirnicama ne spadaju u kategoriju najbolje plaćene radne snage ili su to studenti koji su plaćeni još manje i znaju da su tu samo privremeno – i evo još jednog razloga za glavobolju.

Ako ne možete sebi da omogućite sopstveni sektor za umnožavanje i uvez, imajte bar jedan fotokopirni aparat i dogovorite šta može da ide na umnožavanje izvan firme, a šta obavezno ostaje unutar četiri zida.

Ne manje važna su i pitanja gde odlazi ono što vama (čini vam se) više nije potrebno, ko održava ili servisira vaše računare, kako posetioci ulaze u vaše prostore i gde ih i ko sve prima, obraćate li dovoljno pažnje na one koji čiste vaše poslovne prostorije.

Advertisements

O borefor
Blog afirmiše nezavisnu mrežu ekonomskih aktivnosti i inicijativa građana zajednice sa ciljem da modifikuju ili čak osujete pojedine neprimerene i nedemokratske aspekte ekonomske politike vlasti. Nije uvek lako utvrditi na kojoj tački, aktivnosti vlasti postaju nedemokratske. Mnoge demokratski izabrane vlasti, konsultovaće nezavisne javne forume i načiniti kompromis sa njima, pošto je to suštinska odluka vladanja po načelu saglasnosti. Pojedine interesne grupe imaju mnogo veći uticaj na vlast nego neke druge, zahvaljujući svojoj organizovanosti, bogatstvu i vezama. Uticaj na lokalnu vlast BorskiEkonomskiForum smatra demokratskim, samo ako potiče od javnog ekonomskog interesa građana lokalne zajednice i ne prihvata koncentraciju bogatstva ili moći u rukama nekolicine partijskih oligarha, demagoga i poltrona. Demokratska lokalna zajednica treba posvetiti, posebno nezavisno savetodavno mesto ekonomskim aktivnostima i inicijativama svojih građana, koji zastupaju javne interese i lokalnom stanovništvu koji u slučajevima svojih društvenih, ekonomskih ili psihofizičkih umanjenih sposobnosti, nije u mogućnosti da sa svojim ličnim stavom učestvuje u kontinuitetu javnog dijaloga o strateškim interesima u političkom procesu zajednice. Posetioci BorskogEkonomskogForuma - komšije, sugrađani, prijatelji i partneri naše zajednice, mogu u skladu sa standardnim pravilima blogovanja, izražavati svoje konstruktivne i dobronamerne stavove i sugestije (komentare, tekstove, vizije...) i sadržajno diskutovati u javnom dijalogu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: