PROIZVODNJA AUTOMOBILA

Automobilska industrija je nastala krajem XIX veka u Zapadnoj Evropi. Amerikanci prihvataju pronalaske evropljana i optimiziju metode proizvodenje. 1910.godine Ford otvara prvu fabriku automobila. Dok je u Evropi automobil odlika luksuza do 1939.godine, američka automobilska industrija nudila je automobile pristupačne velikom broju kupaca, zahvaljujući serijskoj proizvodnji. U to vreme, ona preovlađuje na svetskom tržištu sa 5 miliona vozila (koje proizvodi velika trojka – Ford, GMC, Chrysler), u odnosu na manje od milion automobila u Evropi.

Masovnu proizvodnju u svetskim okvirima, automobilska industrija je započela u periodu 50-ih i 60-ih godina XX veka. Kao kreator zaposlenosti, ona se duboko restrukturira i modernizuje u industrijski razvijenim državama, da bi ostala ključni sektor, čija je uloga ogromni razvoj ostalih privrednih grana velikih proizvođača i svih sektora usluga, povezanih s proizvodnjom automobila (osiguranje, garaže…). U svetskoj proizvodnji (na kraju XX veka proizvedeno je – 56 miliona vozila, 39,5 miliona privatnih i 16,5 miliona privrednih), preovlađuju SAD (12 miliona vozila), Japan (10 miliona vozila) i EU (17 miliona vozila).

Metodi proizvodnje su duboko promenjeni. Robotizacija, ,,tojotizam,, i ostali metodi, zamenili su ,,fordizam,,. Skraćeni su rokovi proizvodnje i prodaje. Optimizuje se istraživački rad (ušteda energije, komfor, bezbednost, zaštita životne sredine…). Ulažu se ogromna sredstva za poboljšanje konkurentnosti. Koncentracija postaje pravilo. Tako, DaImler-Benz otkupljuje kompaniju Chrysler, šest od jedanaest japanskih proizvođača, prelaze potpuno pod ili delimično pod stranu kontrolu (Reno preuzima kontrolu nad Nissanom, Daimler-Chrysler nad Mitsubishi motorsom, Ford nad Mazdom…). I Fijat se udružuje sa General Motorsom.

Ukupno, devet grupa obezbeđuje preko 80% svetske automobilske proizvodnje. Izmeštanje na tržišta potrošnje je sve veće (japanske filijale u SAD i Velikoj Britaniji) ili u države s jeftinom radnom snagom (NIRD u Aziji). Proizvođači ulažu maksimalne napore, da ponude nove i savremenije modele automobila klijenteli, čiji se ukus brzo menja (light tracks – posebno 4 x 4, predstavlja danas oko polovinu američke proizvodnje).

Advertisements

O borefor
Blog afirmiše nezavisnu mrežu ekonomskih aktivnosti i inicijativa građana zajednice sa ciljem da modifikuju ili čak osujete pojedine neprimerene i nedemokratske aspekte ekonomske politike vlasti. Nije uvek lako utvrditi na kojoj tački, aktivnosti vlasti postaju nedemokratske. Mnoge demokratski izabrane vlasti, konsultovaće nezavisne javne forume i načiniti kompromis sa njima, pošto je to suštinska odluka vladanja po načelu saglasnosti. Pojedine interesne grupe imaju mnogo veći uticaj na vlast nego neke druge, zahvaljujući svojoj organizovanosti, bogatstvu i vezama. Uticaj na lokalnu vlast BorskiEkonomskiForum smatra demokratskim, samo ako potiče od javnog ekonomskog interesa građana lokalne zajednice i ne prihvata koncentraciju bogatstva ili moći u rukama nekolicine partijskih oligarha, demagoga i poltrona. Demokratska lokalna zajednica treba posvetiti, posebno nezavisno savetodavno mesto ekonomskim aktivnostima i inicijativama svojih građana, koji zastupaju javne interese i lokalnom stanovništvu koji u slučajevima svojih društvenih, ekonomskih ili psihofizičkih umanjenih sposobnosti, nije u mogućnosti da sa svojim ličnim stavom učestvuje u kontinuitetu javnog dijaloga o strateškim interesima u političkom procesu zajednice. Posetioci BorskogEkonomskogForuma - komšije, sugrađani, prijatelji i partneri naše zajednice, mogu u skladu sa standardnim pravilima blogovanja, izražavati svoje konstruktivne i dobronamerne stavove i sugestije (komentare, tekstove, vizije...) i sadržajno diskutovati u javnom dijalogu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: